KISAH NABI IBRAHIM a.s.
Nabi
Ibrahim adalah putera Aaazar {Tarih} bin Tahur bin Saruj bin Rau' bin Falij bin
Aaabir bin Syalih bin Arfakhsyad bin Saam bin Nuh a.s. Ia dilahirkan di sebuah
tempat bernama "Faddam A'ram" dalam kerajaan "Babylon" yang
pada waktu itu diperintah oleh seorang raja bernama "Namrud bin
Kan'aan."
Kerajaan
Babylon pada masa itu termasuk kerajaan yang makmur rakyat hidup senang,
sejahtera dalam keadaan serba cukup sandang mahupun pandangan serta
saranan-saranan yang menjadi keperluan pertumbuhan jasmani mereka. Akan tetapi
tingkatan hidup rohani mereka masih berada di tingkat jahiliah. Mereka tidak
mengenal Tuhan Pencipta mereka yang telah mengurniakan mereka dengan segala
kenikmatan dan kebahagiaan duniawi. Persembahan mereka adalah patung-patung
yang mereka pahat sendiri dari batu-batu atau terbuat dari lumpur dan tanah.
Makam Nabi Ibrahim AS
Raja
mereka Namrud bin Kan'aan menjalankan tampuk pemerintahnya dengan tangan besi
dan kekuasaan mutlak. Semua kehendaknya harus terlaksana dan segala perintahnya
merupakan undang-undang yang tidak dapat dilanggar atau di tawar. Kekuasaan
yang besar yang berada di tangannya itu dan kemewahan hidup yang
berlebih-lebihan yang ia nikmati lama-kelamaan menjadikan ia tidak puas dengan
kedudukannya sebagai raja. Ia merasakan dirinya patut disembah oleh rakyatnya
sebagai tuhan. Ia berfikir jika rakyatnya mahu dan rela menyembah patung-patung
yang terbina dari batu yang tidak dapat memberi manfaat dan mendatangkan
kebahagiaan bagi mereka, mengapa bukan dialah yang disembah sebagai tuhan. Dia
yang dapat berbicara, dapat mendengar, dapat berfikir, dapat memimpin mereka,
membawa kemakmuran bagi mereka dan melepaskan dari kesengsaraan dan kesusahan.
Dia yang dapat mengubah orang miskin menjadi kaya dan orang yang hina-dina
diangkatnya menjadi orang mulia. di samping itu semuanya, ia adalah raja yang
berkuasa dan memiliki negara yang besar dan luas.
Di
tengah-tengah masyarakat yang sedemikian buruknya lahir dan dibesarkanlah Nabi
Ibrahim dari seorang ayah yang bekerja sebagai pemahat dan pedagang patung. Ia
sebagai calon Rasul dan pesuruh Allah yang akan membawa pelita kebenaran kepada
kaumnya,jauh-jauh telah diilhami akal sihat dan fikiran tajam serta kesedaran
bahawa apa yang telah diperbuat oleh kaumnya termasuk ayahnya sendiri adalah
perbuat yang sesat yang menandakan kebodohan dan kecetekan fikiran dan bahawa
persembahan kaumnya kepada patung-patung itu adalah perbuatan mungkar yang
harus di banteras dan diperangi agar mereka kembali kepada persembahan yang
benar ialah persembahan kepada Tuhan Yang Maha Esa, Tuhan pencipta alam semesta
ini.
Makam Nabi Ibrahim AS
Semasa
remajanya Nabi Ibrahim sering disuruh ayahnya keliling kota menjajakan
patung-patung buatannya namun karena iman dan tauhid yang telah diilhamkan oleh
Tuhan kepadanya ia tidak bersemangat untuk menjajakan barang-barang itu bahkan
secara mengejek ia menawarkan patung-patung ayahnya kepada calon pembeli dengan
kata-kata:" Siapakah yang akan membeli patung-patung yang tidak berguna
ini? "
Nabi
Ibrahim as mendapatkan tempat khusus di sisi Allah SWT. Ibrahim termasuk salah
satu nabi ulul azmi di antara lima nabi di mana Allah SWT mengambil dari mereka
satu perjanjian yang berat. Kelima nabi itu adalah Nabi Nuh, Nabi Ibrahim, Nabi
Musa, Nabi Isa, dan Nabi Muhammad saw - sesuai dengan urutan diutusnya mereka.
Ibrahim adalah seorang nabi yang diuji oleh Allah SWT dengan ujian yang jelas.
Yaitu ujian di atas kemampuan manusia biasa. Meskipun menghadapi ujian dan
tantangan yang berat, Nabi Ibrahim tetap menunjukkan sebagai seorang hamba yang
menepati janjinya dan selalu menunjukkan sikap terpuji. Allah SWT berfirman:
"Dan Ibrahim yang selalu menyempurnakan janji. " (QS. an-Najm:
37)
Allah
SWT menghormati Ibrahim dengan penghormatan yang khusus. Allah SWT menjadikan
agamanya sebagai agama tauhid yang murni dan suci dari berbagai kotoran, dan
Dia menjadikan akal sebagai alat penting dalam menilai kebenaran bagi
orang-orang yang mengikuti agama-Nya. Allah SWT berfirman:
"Dan tidak ada yang benar kepada agama Ibrahim, melainkan orang
yang memperbodoh dirinya sendiri dan sungguh Kami telah memilihnya di dunia dan
sesungguhnya Dia di akhirat benar-benar termasuk orang yang soleh." (QS.
al-Baqarah: 130)
Allah
SWT memuji Ibrahim dalam flrman-Nya:
"Sesungguhnya Ibrahim adalah seorang imam yang dapat dijadikan
teladan lagi patuh kepada Allah dan hanif. Dan sekali-kali bukanlah dia
termasuk orang-orang yang mempersekutukan (Tuhan). " (QS. an- Nahl: 120)
Makam Nabi Ibrahim AS
Termasuk
keutamaan Allah SWT yang diberikan-Nya kepada Ibrahim adalah, Dia menjadikannya
sebagai imam bagi manusia dan menganugerahkan pada keturunannya kenabian dan
penerimaan kitab (wahyu). Oleh kerana itu, kita dapati bahawa setiap nabi
setelah Nabi Ibrahim as adalah anak-anak dan cucu-cucunya. Ini semua merupakan
bukti janji Allah SWT kepadanya, di mana Dia tidak mengutus seorang nabi
kecuali datang dari keturunannya. Demikian juga kedatangan nabi yang terakhir,
yaitu Nabi Muhammad saw, adalah sebagai wujud dari terkabulnya doa Nabi Ibrahim
yang diucapkannya kepada Allah SWT di mana ia meminta agar diutus di
tengah-tengah kaum yang umi seorang rasul dari mereka. Ketika kita membahas
keutamaan Nabi Ibrahim dan penghormatan yang Allah SWT berikan kepadanya,
nescaya kita akan mendapatkan hal-hal yang menakjubkan.
Kita
di hadapan seorang manusia dengan hati yang suci. Manusia yang ketika
diperintahkan untuk menyerahkan diri ia pun segera berkata, bahawa aku telah
menyerahkan diriku kepada Pengatur alam semesta. Ia adalah seorang Nabi yang
pertama kali menamakan kita sebagai al- Muslimin (orang-orang yang menyerahkan
diri). Seorang Nabi yang doanya terkabul dengan diutusnya Muhammad bin Abdullah
saw. la adalah seorang Nabi yang merupakan datuk dan ayah dari pada nabi yang
datang setelahnya. Ia seorang Nabi yang lembut yang penuh cinta kasih kepada
manusia dan selalu kembali kepada jalan kebenaran. Allah SWT berfirman:
"Sesungguhnya Ibrahim itu benar-benar seorang yang penyantun lagi
penghiba dan suka kembali kepada Allah." (QS. Hud: 75)
"(Yaitu): Kesejahteraan dilimpahkan atas Ibrahim." (QS.
as-Shaffat: 109)
Demikianlah
Allah SWT sebagai Pencipta memperkenalkan hamba-Nya Ibrahim. Tidak kita temukan
dalam kitab Allah SWT penyebutan seorang nabi yang Allah SWT angkat sebagai
kekasih-Nya kecuali Ibrahim. Hanya ia yang Allah SWT khususkan dengan firman-Nya:
"Dan Allah mengambil Ibrahim menjadi kesayangan-Nya." (QS. an-
Nisa': 125)
Para
ulama berkata bahawa al-Hullah adalah rasa cinta yang sangat. Demikianlah
pengertian dari ayat tersebut. Allah SWT mengangkat Ibrahim sebagai
kekasih-Nya. Ini merupakan suatu kedudukan yang mulia dan sangat tinggi. Di
hadapan kedudukan yang tinggi ini, Ibrahim duduk dan merenung: aku telah
memperoleh dan apa yang aku peroleh. Hati apakah yang ada di dalam diri Nabi
Ibrahim, rahmat apa yang diciptakan, dan kemuliaan apa yang dibentuk, dan cinta
apa yang diberikan. Sesungguhnya puncak harapan para pejalan rohani dan tujuan
akhir para sufi adalah "merebut" cinta Allah SWT. Bukankah setiap
orang membayangkan dan mengangan-angankan untuk mendapatkan cinta dari Allah
SWT? Demikianlah harapan setiap manusia.
Nabi
Ibrahim adalah seorang harnba Allah SWT yang berhak diangkat-Nya menjadi
al-Khalil (kekasih Allah SWT). Itu adalah darjat dari darjat- darjat kenabian
yang kita tidak mengetahui nilainya. Kita juga tidak mengetahui bagaimana kita
menyifatinya. Berapa banyak pernyataan- pernyataan manusia berkaitan dengan hal
tersebut, namun rasa-rasanya ia laksana penjara yang justru menggelapkannya.
Kita di hadapan kurnia Ilahi yang besar yang terpancar dari cahaya langit dan
bumi. Adalah hal yang sangat mengagumkan bahawa setiap kali Nabi Ibrahim
mendapatkan ujian dan kepedihan, beliau justru menciptakan permata. Adalah hal
yang sangat menghairankan bahawa hati yang suci ini justru menjadi matang sejak
usia dini.
Al-Quran
al-Karim tidak menceritakan tentang proses kelahirannya dan masa kecilnya. Kita
mengetahui bahawa di masa Nabi Ibrahim manusia terbagi menjadi tiga kelompok.
Kelompok pertama menyembah patung- patung yang terbuat dari kayu dan batu.
Kelompok kedua menyembah bintang dan bulan dan kelompok ketiga menyembah
raja-raja atau penguasa. Cahaya akal saat itu padam sehingga kegelapan memenuhi
segala penjuru bumi. Akhirnya, kehausan bumi untuk mendapatkan rahmat dan
kelaparannya terhadap kebenaran pun semakin meningkat. Dalam suasana yang
demikianlah Nabi Ibrahim dilahirkan. Ia dilahirkan dari keluarga yang mempunyai
keahlian membuat patung atau berhala. Disebutkan bahawa ayahnya meninggal
sebelum ia dilahirkan kemudian ia diasuh oleh pamannya di mana pamannya itu
menduduki kedudukan ayahnya. Nabi Ibrahim pun memanggil dengan sebutan-sebutan
yang biasa ditujukan kepada seorang ayah. Ada juga ada yang mengatakan bahawa
ayahnya tidak meninggal dan Azar adalah benar-benar ayahnya. Ada pendapat lain
yang mengatakan bahawa Azar adalah nama salah satu patung yang cukup terkenal
yang dibuat oleh ayahnya. Alhasil, Ibrahim berasal dari keluarga semacam ini.
Kepala
keluarga Ibrahim adalah salah seorang seniman yang terbiasa memahat
patung-patung sehingga profesion si ayah mendapatkan kedudukan istimewa di
tengah-tengah kaumnya. Keluarga Nabi Ibrahim sangat dihormati. Dalam bahasa
kita saat ini bisa saja ia disebut dengan keluarga aristokrat. Dari keluarga
semacam ini lahir seorang anak yang mampu menentang penyimpangan dari
keluarganya sendiri, dan menentang sistem masyarakat yang rosak serta melawan
berbagai macam ramalan para dukun, dan menentang penyembahan berhala dan
bintang, serta segala bentuk kesyirikan. Akhirnya, beliau mendapatkan ujian
berat saat beliau dimasukkan ke dalam api dalam keadaan hidup- hidup. Kita
tidak ingin mendahului peristiwa tersebut. Kami ingin memulai kisah Nabi
Ibrahim sejak masa kecilnya. Nabi Ibrahim adalah seseorang yang akalnya
cemerlang sejak beliau berusia muda. Allah SWT menghidupkan hatinya dan akalnya
dan memberinya hikmah sejak masa kecilnya.
Nabi
Ibrahim mengetahui saat beliau masih kecil bahawa ayahnya seseorang yang
membuat patung-patung yang unik.[1] Pada suatu hari, ia bertanya terhadap
ciptaan ayahnya kemudian ayahnya memberitahunya bahawa itu adalah patung-patung
dari tuhan-tuhan. Nabi Ibrahim sangat kehairanan melihat hal tersebut, kemudian
timbul dalam dirinya - melalui akal sehatnya - penolakan terhadapnya. Uniknya,
Nabi Ibrahim justru bermain-main dengan patung itu saat ia masih kecil, bahkan
terkadang ia menunggangi punggung patung-patung itu seperti orang- orang yang
biasa menunggang keldai dan binatang tunggangan lainnya. Pada suatu hari,
ayahnya melihatnya saat menunggang punggung patung yang bernama Mardukh. Saat
itu juga ayahnya marah dan memerintahkan anaknya agar tidak bermain-main dengan
patung itu lagi.
Ibrahim
bertanya: "Patung apakah ini wahai ayahku? Kedua telinganya besar, lebih
besar dari telinga kita." Ayahnya menjawab: "Itu adalah Mardukh,
tuhan para tuhan wahai anakku, dan kedua telinga yang besar itu sebagai simbol
dari kecerdasan yang luar biasa." Ibrahim tampak tertawa dalam dirinya
padahal saat itu beliau baru menginjak usia tujuh tahun.
Injil
Barnabas melalui lisan Nabi Isa menceritakan kepada kita, bahawa Nabi Ibrahim
mengejek ayahnya saat beliau masih kecil. Suatu hari, Ibrahim bertanya kepada
ayahnya: "Siapa yang menciptakan manusia wahai ayahku?" Si ayah
menjawab: "Manusia, kerana akulah yang membuatmu dan ayahku yang membuat
aku." Ibrahim justru menjawab: "Tidak demikian wahai ayahku, kerana
aku pernah mendengar seseorang yang sudah tua yang berkata: "Wahai Tuhanku
mengapa Engkau tidak memberi aku anak."
Si
ayah berkata: "Benar wahai anakku, Allah yang membantu manusia untuk
membuat manusia namun Dia tidak meletakkan tangan-Nya di dalamnya. Oleh kerana
itu, manusia harus menunjukkan kerendahan di hadapan Tuhannya dan memberikan
korban untuk-Nya." Kemudian Ibrahim bertanya lagi: "Berapa banyak
tuhan-tuhan itu wahai ayahku?" Si ayah menjawab: "Tidak ada jumlahnya
wahai anakku." Ibrahim berkata: "Apa yang aku lakukan wahai ayahku
jika aku mengabdi pada satu tuhan lalu tuhan yang lain membenciku kerana aku
tidak mengabdi pada-Nya? Bagaimana terjadi persaingan dan pertentangan di
antara tuhan? Bagaimana seandainya tuhan yang membenciku itu membunuh tuhanku?
Boleh jadi ia membunuhku juga."
Si
ayah menjawab dengan tertawa: "Kamu tidak perlu takut wahai anakku, kerana
tidak ada permusuhan di antara sesama tuhan. Di dalam tempat penyembahan yang
besar terdapat ribuan tuhan dan sampai sekarang telah berlangsung tujuh puluh
tahun. Meskipun demikian, belum pernah kita mendengar satu tuhan memukul tuhan
yang lain." Ibrahim berkata: "Kalau begitu terdapat suasana harmonis
dan kedamaian di antara mereka."Si ayah menjawab: "Benar."
Ibrahim
bertanya lagi: "Dari apa tuhan-tuhan itu diciptakan? Orang tua itu
menjawab: "Ini dari kayu-kayu pelepah kurma, itu dari zaitun, dan berhala
kecil itu dari gading. Lihatlah alangkah indahnya. Hanya saja, ia tidak
memiliki nafas." Ibrahim berkata: "Jika para tuhan tidak memiliki
nafas, maka bagaimana mereka dapat memberikan nafas? Bila mereka tidak memiliki
kehidupan bagaimana mereka memberikan kehidupan? Wahai ayahku, pasti mereka
bukan Allah." Mendengar ucapan Ibrahim itu, sang ayah menjadi berang dan
marah sambil berkata: "Seandainya engkau sudah dewasa nescaya aku pukul
dengan kapak ini."
Ibrahim
berkata: "Wahai ayahku, jika para tuhan membantu dalam penciptaan manusia,
maka bagaimana mungkin manusia menciptakan tuhan? Jika para tuhan diciptakan
dari kayu, maka membakar kayu merupakan kesalahan besar, tetapi katakanlah
wahai ayahku, bagaimana engkau menciptakan tuhan-tuhan dan membuat baginya
tuhan yang cukup baik, namun bagaimana tuhan-tuhan membantumu untuk membuat
anak-anak yang cukup banyak sehingga engkau menjadi orang yang paling kuat di
dunia?"
Selesailah
dialog antara Ibrahim dan ayahnya dengan terjadinya pemukulan oleh si ayah
terhadap Ibrahim. Kemudian berlalulah hari demi hari dan Ibrahim menjadi besar.
Sejak usia anak-anak, hati Ibrahim menanam rasa benci terhadap patung-patung
yang dibuat oleh ayahnya sendiri. Ibrahim tidak habis mengerti, bagaimana
manusia yang berakal membuat patung-patung dengan tangannya sendiri kemudian
setelah itu ia sujud dan menyembah terhadap apa yang dibuatnya.
Ibrahim
memperhatikan bahawa patung-patung tersebut tidak makan dan minum dan tidak
mampu berbicara, bahkan seandainya ada seseorang yang membaliknya ia tidak
mampu bangkit dan berdiri sebagaimana asalnya. Bagaimana manusia membayangkan
bahawa patung-patung tersebut dapat mendatangkan bahaya dan memberikan manfaat?
Pemikiran ini banyak merisaukan Ibrahim dalam tempo yang lama. Apakah mungkin
semua kaumnya bersalah sementara hanya ia yang benar? Bukankah yang demikian
ini sangat menghairankan?
Kaum
Nabi Ibrahim mempunyai tempat penyembahan yang besar yang dipenuhi berbagai
macam berhala. Di tengah-tengah tempat penyembahan itu terdapat mihrab yang
diletakkan di dalamnya patung- patung yang paling besar. Ibrahim mengunjungi
tempat itu bersama ayahnya saat ia masih kecil. Ibrahim memandang
berhala-berhala yang terbuat dari batu-batuan dan kayu itu dengan pandangan
yang menghinakan. Hal ini sangat menghairankan masyarakat pada saat itu kerana
saat memasuki tempat penyembahan itu, mereka menampakkan ketundukan dan
kehormatan di hadapan patung-patung. Bahkan mereka menangis dan memohon
berbagai macam hal. Seakan-akan patung- patung itu mendengar apa yang mereka
keluhkan dan bicarakan.
Mula-mula
pemandangan tersebut membuat Ibrahim tertawa kemudian lama-lama Ibrahim marah.
Hal yang menghairankan baginya bahawa manusia-manusia itu semuanya tertipu, dan
yang semakin mempersulit masalah adalah, ayah Ibrahim ingin agar Ibrahim
menjadi dukun saat ia besar. Ayah Ibrahim tidak menginginkan apa-apa kecuali
agar Ibrahim memberikan penghormatan kepada patung-patung itu, namun ia selalu
mendapati Ibrahim menentang dan meremehkan patung-patung itu.
Pada
suatu hari Ibrahim bersama ayahnya masuk di tempat penyembahan itu. Saat itu
terjadi suatu pesta dan perayaan di hadapan patung-patung, dan di tengah-tengah
perayaan tersebut terdapat seorang tokoh dukun yang memberikan pengarahan
tentang kehebatan tuhan berhala yang paling besar. Dengan suara yang penuh
penghayatan, dukun itu memohon kepada patung agar menyayangi kaumnya dan
memberi mereka rezeki. Tiba-tiba keheningan saat itu di pecah oleh suara
Ibrahim yang ditujukan kepada tokoh dukun itu: "Hai tukang dukun, ia tidak
akan pernah mendengarmu. Apakah engkau meyakini bahawa ia mendengar?" Saat
itu manusia mulai kaget. Mereka mencari dari mana asal suara itu. Ternyata
mereka mendapati bahawa suara itu suara Ibrahim. Lalu tokoh dukun itu mulai
menampakkan kerisauan dan kemarahannya. Tiba-tiba si ayah berusaha menenangkan
keadaan dan mengatakan bahawa anaknya sakit dan tidak mengetahui apa yang
dikatakan.
Lalu
keduanya keluar dari tempat penyembahan itu. Si ayah menemani Ibrahim menuju
tempat tidurnya dan berusaha menidurkannya dan meninggalkannya setelah itu.
Namun, Ibrahim tidak begitu saja mahu tidur ketika beliau melihat kesesatan
yang menimpa manusia. Beliau pun segera bangkit dari tempat tidurnya. Beliau
bukan seorang yang sakit. Beliau merasa dihadapkan pada peristiwa yang besar.
Beliau menganggap mustahil bahawa patung-patung yang terbuat dari kayu-kayu dan
batu- batuan itu menjadi tuhan bagi kaumnya. Ibrahim keluar dari rumahnya
menuju ke gunung. Beliau berjalan sendirian di tengah kegelapan. Beliau memilih
salah satu gua di gunung, lalu beliau rnenyandarkan punggungnya dalam keadaan
duduk termenung. Beliau memperhatikan langit. Beliau mulai bosan memandang bumi
yang dipenuhi dengan suasana jahiliah yang bersandarkan kepada berhala.
Tidak
lama setelah Nabi Ibrahim memperhatikan langit kemudian beliau melihat-lihat
berbagai bintang yang disembah di bumi. Saat itu hati Nabi Ibrahim - sebagai
pemuda yang masih belia - merasakan kesedihan yang luar biasa. Lalu
beliau melihat apa yang di belakang bulan dan bintang. Hal itu sangat
mengagumkannya. Mengapa manusia justru menyembah ciptaan Tuhan? Bukankah semua
itu muncul dan tenggelam dengan izin- Nya. Nabi Ibrahim mengalami dialog
internal dalam dirinya. Allah SWT menceritakan keadaan ini dalam surah
al-An'am:
"Dan (ingatlah) di waktu Ibrahim berkata kepada bapaknya Azar:
'Pantaskah kamu menjadikan berhala-berhala sebagai tuhan-tuhan? Sesungguhnya
aku melihat kamu dan kaummu dalam kesesatan yang nyata.' Dan demikianlah Kami
perlihatkan kepada Ibrahim tanda- tanda keagungan (Kami yang terdapat) di
langit dan di bumi, dan Kami (memperlihatkannya) agar Ibrahim itu termasuk
orang-orang yang yakin. Ketika malam menjadi gelap, dia melihat sebuah bintang
(lalu) dia berkata: 'Inilah Tuhanku,' tetapi tatkala bintang itu tenggelam, dia
berkata: 'Saya tidak suka kepada yang tenggelam.'" (QS. al-An'am: 74-76)
Al-Quran
tidak menceritakan kepada kita peristiwa atau suasana yang dialami Ibrahim saat
menyatakan sikapnya dalam hal itu, tapi kita merasa dari konteks ayat tersebut
bahawa pengumuman ini terjadi di antara kaumnya. Dan tampak bahawa kaumnya
merasa puas dengan hal tersebut. Mereka mengira bahawa Ibrahim menolak
penyembahan berhala dan cenderung pada penyembahan bintang. Kita ketahui bahawa
di zaman Nabi Ibrahim manusia menjadi tiga bahagian. Sebahagian mereka
menyembah berhala sebahagian lagi menyembah bintang, dan sebahagian yang lain
menyembah para raja. Namun di saat pagi, Nabi Ibrahim mengingatkan kaumnya dan
membikin mereka terkejut di mana bintang-bintang yang diyakininya kelmarin kini
telah tenggelam. Ibrahim mengatakan bahawa ia tidak menyukai yang tenggelam.
Allah SWT berfirman:
"Ketika malam telah menjadi gelap, dia melihat sebuah bintang
(lalu) dia berkata:
'Inilah Tuhanku.'" (QS. al-An'am: 76)
Ibrahim
kembali merenung dan memberitahukan kaumnya pada malam kedua bahawa bulan
adalah tuhannnya. Kaum Nabi Ibrahim tidak mengetahui atau tidak memiliki
kapasiti logik yang cukup atau kecerdasan yang cukup, bahawa sebenarnya Ibrahim
ingin menyedarkan dengan cara sangat lembut dan penuh cinta. Bagaimana mereka
menyembah tuhan yang terkadang tersembunyi dan terkadang muncul atau terkadang
terbit dan terkadang tenggelam. Mula-mula kaum Nabi Ibrahim tidak mengetahui
yang demikian itu. Pertama-tama Ibrahim menyanjung bulan tetapi ternyata bulan
seperti bintang yang lain, ia pun muncul dan tenggelam: Allah SWT berfirman:
"Kemudian tatkala dia melihat sebuah bulan terbit dia berkata:
'Inilah Tuhanku.' Tetapi setelah bulan itu terbenam dia berkata: 'Sesungguhnya
jika Tuhanku tidak memberi petunjuk kepadaku, pastilah aku termasuk orang-orang
yang sesat.'" (QS. al-An'am: 77)
Kita
perhatikan di sini bahawa beliau berbicara dengan kaumnya tentang penolakan
penyembahan terhadap bulan. Ibrahim berhasil "merobek" keyakinan
terhadap penyembahan bulan dengan penuh kelembutan dan ketenangan. Bagaimana
manusia menyembah tuhan yang terkadang tersembunyi dan terkadang muncul.
Sungguh, kata Ibrahim, betapa aku membayangkan apa yang terjadi padaku jika
Tuhan tidak membimbingku. Nabi Ibrahim mengisyaratkan kepada mereka bahawa
beliau memiliki Tuhan, bukan seperti tuhan-tuhan yang mereka sembah. Namun
lagi-lagi mereka belum mampu menangkap isyarat Nabi Ibrahim. Beliau pun kembali
menggunakan argumentasi untuk menundukkan kelompok pertama dari kaumnya, yaitu
penyembah bintang. Allah SWT berfirman:
"Kemudian tatkala dia melihat matahari terbit, dia berkata: 'Inilah
Tuhanku. Inilah yang lebih besar.' Maka tatkala matahari itu terbenam, dia
berkata: 'Hai kaumku, sesungguhnya aku berlepas diri dari apa yang kamu
persekutukan. Sesungguhnya aku menghadapkan diriku kepada Tuhan yang
menciptakan langit dan bumi dengan cenderung kepada agama yang benar, dan aku
bukanlah termasuk orang-orang yang mempersekutukan Tuhan.'" (QS. al-An'am:
78-79)
Ibrahim
berdialog dengan penyembah matahari. Beliau memberitahukan bahawa matahari
adalah tuhannya kerana dia yang terbesar. Lagi-lagi Ibrahim memainkan peran
yang penting dalam rangka menggugah fikiran mereka. Para penyembah matahari
tidak mengetahui bahawa mereka menyembah makhluk. Jika mereka mengira bahawa ia
adalah besar, maka Allah SWT Maha Besar.
Setelah
Ibrahim memberitahukan bahawa matahari adalah tuhannya, beliau menunggu saat
yang tepat sehingga matahari itu tenggelam dan ternyata benar dia bagaikan
sembahan-sembahan yang lain yang suatu saat akan tenggelam. Setelah itu Ibrahim
memploklamirkan bahawa beliau terbebas dari penyembahan bintang.
Ibrahim
mulai memandang dan memberikan pengarahan kepada kaumnya bahawa di sana ada
Pencipta langit dan bumi. Argumentasi Ibrahim mampu memunculkan kebenaran,
tetapi sebagaimana biasa kebatilan tidak tunduk begitu saja. Mereka mulai
menampakkan taringnya dan mulai menggugat keberadaan dan kenekatan Ibrahim as.
Mereka mulai menentang Nabi Ibrahim dan mulai mendebatnya dan bahkan
mengancamnya. Allah SWT berfirman:
"Dan dia dibantah oleh kaumnya. Dia berkata: "Apakah kamu
hendak membantahku tentang Allah, padahal sesungguhnya Allah telah memberi
petunjuk kepadaku. Dan aku tidak takut kepada (malapetaka dari)
sembahan-sembahan yang kamu persekutukan dengan Allah, kecuali jika Tuhanku
menghendaki sesuatu (dari malapetaka) itu. Pengetahuan Tuhanku meliputi segala
sesuatu. Maka apakah kamu
tidak dapat mengambil pelajaran (daripadanya) ? Bagaimana aku takut
kepada sembahan-sembahan yang kamu persekutukan (dengan Allah) padahal kamu
tidak takut mempersekutukan Allah dengan sembahan-sembahan yang Allah sendiri
tidak menurunkan hujah kepadamu untuk mempersekutukan-Nya. Maka manakah di
antara dua golongan itu yang lebih berhak mendapat keamanan (dari malapetaka),
jika kamu mengetahui)?'" (QS. al-An'am: 80-81)
Kita
tidak mengetahui sampai sejauh mana ketajaman pergelutan antara Nabi Ibrahim
dan kaumnya, dan bagaimana cara mereka menakut-nakuti Nabi Ibrahim. Al-Quran
tidak menyinggung hal tersebut. Namun yang jelas, tempat mereka yang penuh
kebatilan itu mampu dilumpuhkan oleh Al-Quran. Dari cerita tersebut, Al-Quran
mengemukakan Nabi bahawa Ibrahim menggunakan logik seorang yang berfikir sehat.
Menghadapi berbagai tantangan dan ancaman dari kaumnya, Nabi Ibrahim justru
mendapatkan kedamaian dan tidak takut kepada mereka. Allah SWT berfirman:
"Orang-orang
yang beriman dan tidak mencampur adukan iman mereka dengan kelaliman (syirik),
mereka itulah orang-orang yang mendapat keamanan dan mereka itu adalah
orang-orang yang mendapat petunjuk. " (QS. al-An'am: 82)
Allah
SWT selalu memberikan hujah atau argumentasi yang kuat kepada Nabi Ibrahim
sehingga beliau mampu menghadapi kaumnya. Allah SWT berfirman:
"Dan itulah hujah Kami yang Kami berikan kepada Ibrahim untuk
menghadapi kaumnya. Kami tinggikan siapa yang Kami kehendaki beberapa darjat.
Sesungguhnya Tuhanmu Maha Bijaksana lagi Maha Mengetahui. " (QS. al-An'am:
83)
Ibrahim
didukung oleh Allah SWT dan diperlihatkan kerajaan langit dan bumi. Demikianlah
Nabi Ibrahim terus melanjutkan penentangan pada penyembahan berhala. Tentu saat
ini pergelutan dan pertentangan antara beliau dan kaumnya semakin tajam dan
semakin meluas. Beban yang paling berat adalah saat beliau harus berhadapan
dengan ayahnya, di mana profesion si ayah dan rahsia kedudukannya merupakan
biang keladi dari segala penyembahan yang diikuti majoriti kaumnya. Nabi
Ibrahim keluar untuk berdakwah kepada kaumnya dengan berkata:
"Patung-patung apakah ini yang kamu tekun beribadah kepadanya?
Mereka menjawab: 'Kami mendapati bapak-bapak Kami menyembahnya." Ibrahim
berkata: 'Sesungguhnya kamu dan bapak- bapakmu berada dalam kesesatan yang
nyata.' Mereka menjawab: 'Apakah kamu datang kepada kami sungguh-sungguh
ataukah kamu termasuk orang yang bermain-main?' Ibrahim berkata: 'Sebenarnya
tuhan kamu adalah Tuhan langit dan bumi yang telah menciptakan- Nya; dan aku
termasuk orang-orang yang dapat memberikan bukti atas yang demikian itu.'"
(QS. al-Anbiya': 52-56)
Selesailah
urusan. Mulailah terjadi pergelutan antara Nabi Ibrahim dan kaumnya. Tentu yang
termasuk orang yang paling menentang beliau dan marah kepada sikap beliau itu
adalah ayahnya dan bapa saudaranya yang mendidiknya laksana seorang ayah.
Akhirnya, si ayah dan si anak terlibat dalam pergelutan yang sengit di mana
kedua-duanya dipisahkan oleh prinsip-prinsip yang berbeza. Si anak bertengger
di puncak kebenaran bersama Allah SWT sedangkan si ayah berdiri bersama
kebatilan. Si ayah berkata kepada anaknya: "Sungguh besar ujianku kepadamu
wahai Ibrahim. Engkau telah berkhianat kepadaku dan bersikap tidak terpuji kepadaku."
Ibrahim menjawab:
"Wahai bapakku, mengapa kamu menyembah sesuatu yang tidak dapat
mendengar, tidak melihat dan tidak dapat menolong kamu sedikit pun? Wahai
bapakku, sesungguhnya telah datang kepadaku sebahagian ilmu pengetahuan yang
tidak datang kepadamu, maka ikutilah aku, nescaya aku akan menunjukkan kepadamu
jalan yang lurus. Wahai bapakku, janganlah kamu menyembah syaitan, sesungguhnya
syaitan itu derhaka kepada Tuhan Yang Maha Pemurah. Wahai bapakku, sesungguhnya
aku khawatir bahawa kamu akan ditimpa azab dan Tuhan Yang Maha Pemurah, maka
kamu menjadi kawan bagi syaitan.'" (QS. Maryam: 42-45)
Sang
ayah segera bangkit dan ia tak kuasa lagi untuk meledakkan amarahnya kepada
Ibrahim:
"Bencikah kamu kepada tuhan-tuhanku, hai Ibrahim? Jika kamu tidak berhenti,
maka nescaya kamu akan aku rejam, dan tinggalanlah aku buat waktu yang
lama." (QS. Maryam: 46)
Jika
engkau tidak berhenti dari dakwahmu ini, sungguh aku akan merejammu. Aku akan
membunuhmu dengan pukulan batu. Demikian balasan siapa pun yang menentang
tuhan. Keluarlah dari rumahku! Aku tidak ingin lagi melihatmu. Keluar!
Akhirnya,
pertentangan itu membawa akibat pengusiran Nabi Ibrahim dari rumahnya, dan
beliau pun terancam pembunuhan dan perejaman. Meskipun demikian, sikap Nabi
Ibrahim tidak pernah berubah. Beliau tetap menjadi anak yang baik dan Nabi yang
mulia. Beliau berdialog dengan ayahnya dengan menggunakan adab para nabi dan
etika para nabi. Ketika mendengar penghinaan, pengusiran, dan ancaman
pembunuhan dari ayahnya, beliau berkata dengan lembut:
"Semoga keselamatan dilimpahkan kepadamu, aku akan meminta ampun
bagimu kepada Tuhanku, sesungguhnya Dia sangat baik kepadaku. Dan aku akan
menjauhkan diri darimu dan dari apa yang kamu sembah selain Allah, dan aku akan
berdoa kepada Tuhanku, mudah-mudahan aku tidak akan kecewa dengan berdoa kepada
Tuhanku.'" (QS. Maryam: 47-48)
Nabi
Ibrahim pun keluar dari rumah ayahnya. Beliau meninggalkan kaumnya dan
menyembah selain Allah SWT. Beliau menetapkan suatu urusan dalam dirinya,
beliau mengetahui bahawa di sana ada pesta besar yang diadakan di tepi sungai
di mana manusia-manusia berduyu-duyun menuju ke sana. Beliau menunggu sampai
perayaan itu datang di mana saat itu kota menjadi sunyi kerana ditinggalkan
oleh manusia yang hidup di dalamnya dan mereka menuju ke tempat itu.
Jalan-jalan yang menuju tempat penyembahan menjadi sepi dan tempat penyembahan
itu pun ditinggalkan oleh penjaganya. Semua orang mengikuti pesta itu.
Dengan
penuh hati-hati, Ibrahim memasuki tempat penyembahan dengan membawa kapak yang
tajam. Ibrahim melihat patung-patung tuhan yang terukir dari batu-batu dan
kayu-kayu. Ibrahim pun melihat makanan yang diletakkan oleh manusia di depannya
sebagai hadiah dan nazar. Ibrahim mendekat pada patung-patung itu. Kepada salah
satu patung - dengan nada bercanda - ia berkata: "Makanan yang ada di
depanmu hai patung telah dingin. Mengapa engkau tidak memakannya. Namun patung
itu tetap membisu." Ibrahim pun bertanya kepada patung-patung lain di
sekitarnya:
"Kemudian ia pergi dengan diam-diam kepada berhala-berhala mereka;
lalu ia berkata" Mengapa kalian tidak makan?" (QS. ash- Shaffat: 91)
Ibrahim
mengejek patung-patung itu. Ibrahim mengetahui bahawa patung itu memang tidak
dapat memakannya. Ibrahim bertanya kepada patung-patung itu:
"Mengapa kamu tidak menjawab?" (QS. ash-Shaffat: 92)
Ibrahim
pun langsung mengangkat kapak yang ada di tangannya dan mulai menghancurkan
tuhan-tuhan yang palsu yang disembah oleh manusia. Ibrahim menghancurkan
seluruh patung-patung itu dan hanya menyisakan satu patung, lalu beliau
menggantungkan kapak itu dilehernya. Setelah melaksanakan tugas itu, beliau
pergi menuju ke gunung. Beliau telah bersumpah untuk membawa suatu bukti yang
jelas, bahkan bukti praktis tentang kebodohan kaumnya dalam menyembah selain Allah
SWT.
Akhirnya,
pesta perayaan itu selesai dan manusia kembali ke tempat mereka masing-masing.
Dan ketika salah seorang masuk ke tempat sembahan itu ia pun berteriak.
Manusia-manusia datang menolongnya dan ingin mengetahui apa sebab di balik
teriakan itu. Dan mereka mengetahui bahawa tuhan-tuhan semuanya telah hancur
yang tersisa hanya satu. Mereka mulai berfikir siapa penyebab semua ini.
Akhirnya mereka pun mengetahui dan menyedari bahawa ini adalah Nabi Ibrahim
yang telah mengajak mereka untuk menyembah Allah SWT:
"Mereka berkata: "Kami dengar ada seorang pemuda yang mencela
berhala-berhala
ini yang bernama Ibrahim"." (QS. al-Anbiya': 60)
Mereka
segera mendatangi Ibrahim. Ketika Ibrahim datang mereka bertanya kepadanya:
"Mereka bertanya: "Apakah benar engkau yang melakukan semua
ini terhadap tuhan kami wahai Ibrahim?" (QS. al-Anbiya': 62)
Ibrahim
membalas dengan senyuman lalu ia menunjuk kepada tuhan yang paling besar yang
tergantung di lehernya sebuah kapak. "Tidak!"
"Ibrahim menjawab: "Sebenarnya patung yang besar itulah yang
melakukannya, maka tanyakanlah kepada berhala itu, jika mereka dapat
berbicara". " (QS. al-Anbiya': 63)
Para
dukun berkata: "Siapa yang harus kita tanya?" Ibrahim menjawab:
"Tanyalah kepada tuhan kalian." Kemudian mereka berkata:
"Bukankah engkau mengetahui bahawa tuhan-tuhan itu tidak berbicara."
Ibrahim membalas: "Mengapa kalian menyembah sesuatu yang tidak mampu
berbicara, sesuatu yang tidak mampu memberikan manfaat dan sesuatu yang tidak
mampu memberikan mudarat. Tidakkah kalian mahu berfikir sebentar di mana letak
akal kalian. Sungguh tuhan-tuhan kalian telah hancur sementara tuhan yang
paling besar berdiri dan hanya memandanginya. Tuhan-tuhan itu tidak mampu
menghindarkan gangguan dari diri mereka, dan bagaimana mereka dapat
mendatangkan kebaikan buat kalian. Tidakkah kalian mahu berfikir sejenak. Kapak
itu tergantung di tuhan yang paling besar tetapi anehnya dia tidak dapat
menceritakan apa yang terjadi. Ia tidak mampu berbicara, tidak mendengar, tidak
bergerak, tidak melihat, tidak memberikan manfaat, dan tidak membahayakan. Ia
hanya sekadar batu, lalu mengapa manusia menyembah batu? Di mana letak akal
fikiran yang sehat?" Allah SWT menceritakan peristiwa tersebut dalam
firman-Nya:
"Dan sesungguhnya telah kami anugerahkan kepada Ibrahim hidayah
kebenaran sebelum (Musa dan Harun), dan adalah Kami mengetahui keadaannya.
(Ingatlah), ketika Ibrahim berkata kepada bapaknya dan kaumnya: 'Patung-patung
itu apakah ini yang kamu tekun beribadat kepadanya ?' Mereka menjawab:
"Kami mendapati bapak-bapak kami menyembahnya.' Ibrahim menjawab:
'Sesungguhnya kamu dan bapak- bapakmu berada dalam kesesatan yang nyata.'
Mereka menjawab: 'Apakah kamu datang kepada kami dengan sungguh-sungguh ataukah
kamu termasuk orang-orang yang bermain-main?' Ibrahim berkata: 'Sebenarnya
Tuhan kamu ialah Tuhan langit dan bumi yang telah menciptakannya; dan aku
termasuk orang-orang yang dapat memberikan bukti atas apa yang demikian itu.
Demi Allah, sesungguhnya aku akan melakukan tipu daya terhadap berhala-
berhalamu sesudah kamu pergi meninggalkannya.' Maka Ibrahim membuat
berhala-berhala itu hancur berpotong-potong, kecuali yang terbesar (induk) dari
patung-patung yang lain; agar mereka kembali (untuk bertanya) kepadanya. Mereka
berkata: 'Siapakah yang melakukan perbuatan ini terhadap tuhan-tuhan kami,
sesungguhnya dia termasuk orang-orang yang zalim.' Mereka berkata: 'Kami
mendengar ada seorang pemuda yang mencela berhala-berhala ini yang bernama
Ibrahim.' Mereka berkata: '(Kalau demikian) Bawalah dia dengan cara yang dapat
dilihat orang banyak, agar mereka menyaksikannya.' Mereka bertanya: 'Apakah
kamu, yang melakukan perbuatan ini terhadap tuhan-tuhan kami, hai Ibrahim?'
Ibrahim menjawab: 'Sebenarnya patung yang besar itulah yang melakukannya, maka
tanyakanlah kepada berhala itu, jika mereka dapat berbicara.' Maka mereka telah
kembali kepada kesedaran mereka dan lalu berkata: 'Sesungguhnya kamu sekalian
adalah orang- orang yang menganiaya (diri sendiri).' Kemudian kepala mereka
jadi tertunduk (lalu berkata): Sesungguhnya kamu (hai Ibrahim) telah mengetahui
bahawa berhala-berhala itu tidak dapat berbicara.' Ibrahim berkata:, maka
mengapakah kamu menyembah selain Allah sesuatu yang tidak dapat memberi manfaat
sedikit pun tidak dapat pula memberi mudarat kepada kamu?' Ah (celakalah) kamu
dan apa yang kamu sembah selain Allah. Maka apakah kamu tidak memahaminya?
Mereka berkata: 'Bakarlah dia dan bantulah tuhan- tuhan kami jika kamu
benar-benar hendak bertindak.'" (QS. al- Anbiya': 51-68)
Nabi
Ibrahim mampu menundukkan mereka dengan argumentasi dan logik berfikir yang
sehat. Tetapi mereka membalasnya dengan menetapkan akan menggantungnya di dalam
api. Sungguh ini sangat menghairankan. Suatu mahkamah yang mengerikan digelar
di mana si tertuduh akan dihukum dengan pembakaran.
Demikianlah
masalah pergelutan antara pemikiran, atau antara nilai- nilai, atau antara
prinsip-prinsip selalu terjadi dan selalu membara di tengah-tengah masyarakat.
Nabi Ibrahim sudah berusaha untuk menggugah hati dan fikiran Ketika beliau
mengisyaratkan kepada tuhan yang paling besar dan menuduhnya bahawa ialah yang
menghancurkan tuhan-tuhan yang lain. Nabi Ibrahim meminta kepada mereka untuk
bertanya kepada para tuhan itu, tentang siapa yang membuatnya hancur. Tetapi
para tuhan itu tidak mampu berbicara lalu mengapa manusia menyembah sesuatu
yang tidak mampu berbicara dan tidak mengerti apa-apa.
Ketika
Nabi Ibrahim berhasil merobohkan argumentasi mereka, maka orang-orang yang
sombong bangkit untuk menenangkan suasana. Para penentang itu tidak mahu
manusia akan menyembah selain berhala. Mereka pun mengatakan akan menggantung
dan akan membakar Ibrahim hidup-hidup. Nabi Ibrahim pun ditangkap lalu
disiapkanlah tempat pembakaran. Para penentang itu berkata kepada pengikutnya: "Bakarlah
Ibrahim, dan tolonglah tuhan kalian jika kalian benar-benar menyembahnya."
Mereka pun terpengaruh dengan ucapan tersebut. Mereka pun menyiapkan alat-alat
untuk membakar Nabi Ibrahim.
Tersebarlah
berita itu di kerajaan dan di seluruh negeri. Manusia-manusia berdatangan dari
berbagai pelosok, dari gunung-gunung, dari berbagai desa, dan dari berbagai
kota untuk menyaksikan balasan yang diterima bagi orang yang berani menentang
tuhan, bahkan menghancurkannya. Mereka menggali lubang besar yang dipenuhi kayu-kayu,
batu-batu, dan pohon-pohon lalu mereka menyalakan api di dalamnya. Kemudian
mereka mendatangkan manjaniq, yaitu suatu alat yang dapat digunakan untuk
melempar Nabi Ibrahim ke dalam api sehingga ia jatuh ke dalam lubang api.
Mereka meletakkan Nabi Ibrahim setelah mereka mengikat kedua tangannya dan
kakinya pada manjaniq itu. Api pun mulai menyala dan asapnya mulai membumbung
ke langit. Manusia yang melihat peristiwa itu berdiri agak jauh dari galian api
itu kerana saking panasnya. Lalu, seorang tokoh dukun memerintahkan agar
Ibrahim dilepaskan ke dalam api. Tiba-tiba malaikat Jibril berdiri di hadapan
Nabi Ibrahim dan bertanya kepadanya: "Wahai Ibrahim, tidakkah engkau
memiliki keperluan?" Nabi Ibrahim menjawab: "Aku tidak memerlukan sesuatu
darimu." Nabi Ibrahim pun dilepaskan lalu dimasukkan ke dalam kubangan
api. Nabi Ibrahim terjatuh dalam api. Api pun mulai mengelilinginya, lalu Allah
SWT menurunkan perintah kepada api, Allah SWT berkata:
"Kami berfirman: Wahai api jadilah engkau dingin dan membawa
keselamatan kepada
Ibrahim." (QS. al-Anbiya': 69)
Api
pun tunduk kepada perintah Allah SWT sehingga ia menjadi dingin dan membawa
keselamatan bagi Nabi Ibrahim. Api hanya membakar tali- tali yang mengikat Nabi
Ibrahim. Nabi Ibrahim dengan tenang berada di tengah-tengah api seakan-akan
beliau duduk di tengah-tengah taman. Beliau memuji Allah SWT, Tuhannya dan
mengagungkan-Nya. Yang ada di dalam hatinya hanya cinta kepada sang Kekasih,
yaitu Allah SWT.
Hati
Nabi Ibrahim tidak dipenuhi rasa takut atau menyesal atau berkeluh kesah. Yang
ada dalam hati beliau hanya cinta semata. Api pun menjadi damai dan menjadi
dingin. Sesungguhnya orang-orang yang cinta kepada Allah SWT tidak akan
merasakan ketakutan. Para pembesar dan para dukun mengamat-amati dari jauh
betapa panasnya api itu. Bahkan api terus menyala dalam tempo yang lama,
sehingga orang-orang kafir mengira bahawa api itu tidak pernah padam. Ketika
api itu padam, mereka dibuat terkejut ketika melihat Nabi Ibrahim keluar dari
kubangan api dalam keadaan selamat. Wajah mereka menjadi hitam kerana
terpengaruh asap api sementara wajah Nabi Ibrahim berseri-seri dan tampak
diliputi dengan cahaya dan kebesaran. Bahkan pakaian yang dipakai Nabi Ibrahim
pun tidak terbakar, dan beliau tidak tersentuh sedikit pun oleh api. Nabi
Ibrahim pun keluar dari api itu bagaikan beliau keluar dari taman. Lalu
orang-orang kafir pun berteriak kehairanan. Mereka pun mendapatkan kekalahan
dan kerugian. Allah SWT berfirman:
"Mereka hendak berbuat makar terhadap Ibrahim, maka Kami menjadikan
mereka itu orang-orang yang paling rugi." (QS. al-Anbiya': 70)
Al-Quran
tidak menceritakan kepada kita tentang usia Nabi Ibrahim saat menghancurkan
berhala-berhala kaumnya. Al-Quran juga tidak menceritakan berapa usia beliau
saat memikul tanggung jawab dakwah dan menyeru di jalan Allah SWT. Melalui
pelacakan nas-nas dapat diketahui bahawa Nabi Ibrahim saat itu masih muda
belia, ketika melakukan peristiwa besar itu. Bukti hal itu adalah, ketika para
kaumnya mendengar penghancuran berhala, mereka berkata:
"Mereka berkata: "Kami mendengar ada seorang pemuda yang
mencela berhala-berhala ini yang bernama Ibrahim." (QS. al-Anbiya': 60)
Injil
Barnabas menceritakan bahawa Nabi Ibrahim menghancurkan patung-patung sebelum
Allah SWT mewajibkannya berdakwah. Injil Barnabas mengatakan pada pasal ke 29
bahawa Nabi Ibrahim mendengar suatu suara yang memanggil-manggilnya. Nabi
Ibrahim bertanya: "Siapa yang memanggilku?" Ketika itu Nabi Ibrahim
mendengar suara yang berkata: "Aku adalah malaikat Jibril. Nabi Ibrahim
menjadi takut, tetapi malaikat itu segera menenangkannya sambil berkata:
"Jangan takut, hai Ibrahim kerana engkau adalah kekasih Allah SWT, dan
ketika engkau menghancurkan tuhan-tuhan sembahan manusia, Allah SWT memilihmu
sebagai pemimpin para malaikat dan para nabi." Kemudian - masih kata Injil
Barnabas: "Nabi Ibrahim bertanya apa yang harus dilakukan untuk
menyembah tuhan para malaikat dan para nabi?" Jibril menjawab:
"bahawa hendaklah beliau pergi ke sumber ini dan mandi, agar dapat mendaki
gunung sehingga Allah SWT berbicara dengannya."
Kemudian
Nabi Ibrahim mendaki gunung, lalu Allah SWT menyerunya. Nabi Ibrahim menjawab:
"Siapa yang memanggilku?" Allah SWT berkata: "Aku adalah
Tuhanmu, hai Ibrahim." Nabi Ibrahim gementar ketakutan dan sujud di atas
bumi dan beliau berkata: "Wahai Tuhanku, bagaimana hamba-Mu mendengar
seruan-Mu sementara ia adalah tanah dan abu." Di sanalah Allah SWT
memerintahkannya agar beliau bangkit kerana Allah SWT telah memilihnya sebagai
hamba-Nya dan Dia telah memberkatinya dan orang-orang yang mengikutinya.
Riwayat
tersebut menentukan waktu pemilihan Nabi Ibrahim dan waktu pengangkatannya
sewaktu beliau menghancurkan berhala dan penyembahan manusia. Demikianlah yang
diceritakan oleh Al-Quran al- Karim dalam firman-Nya:
"Ketika Tuhannya berfirman kepadanya: Tunduk patuhlah!' Ibrahim
menjawab: 'Aku tunduk patuh kepada Tuhan semesta alam." (QS. al- Baqarah:
131)
Alhasil,
masa pemilihan Allah SWT terhadap Nabi Ibrahim tidak ditentukan dalam Al-Quran,
sehingga kita tidak dapat memberikan satu jawapan pasti tentang hal itu, tapi
yang mampu kita utarakan adalah, bahawa Nabi Ibrahim mampu membuat argumen yang
cukup jelas untuk menghancurkan argumen para penyembah berhala. Sebagaimana
beliau mampu sebelumnya menghancurkan argumen para penyembah bintang, sehingga
hanya tersisa satu argumen yang harus disampaikan kepada para penguasa dan para
raja. Dengan demikian, orang-orang kafir telah mendapatkan seluruh argumen
kebenaran.
Nabi
Ibrahim pun akhirnya terlibat adu argumentasi dengan raja yang menyangka bahawa
dirinya adalah tuhan kaumnya. Raja itu menyuruh mereka untuk menyembahnya.
Dalam rangka menjaga kepentingannya, boleh jadi memang ia menyangka bahawa
dirinya tuhan. kerana Allah SWT telah memberikannya suatu kerajaan yang besar,
ia lupa bahawa ia hanya manusia biasa. Kita tidak mengetahui, apakah ia seorang
raja atas kaum Nabi Ibrahim lalu ia mendengar kisah mukjizatnya kemudian ia
memanggilnya untuk berdebat dengan beliau, atau mungkin ia raja dari daerah
lain. Tapi yang kita ketahui bahawa pertemuan di antara keduanya menyebabkan
jatuhnya argumen-argumen orang kafir. Allah SWT menceritakan hal tersebut
dengan firman-Nya:
"Apakah kamu tidak memperhatikan orang yang mendebat Ibrahim
tentang Tuhannya (Allah) kerana Allah telah memberikan kepada orang itu
pemerintahan (kekuasaan). Ketika Ibrahim mengatakan: 'Tuhanku ialah Yang
menghidupkan dan mematikan.' Orang itu berkata: 'Saya dapat menghidupkan dan
mematikan.' Ibrahim berkata: 'Sesungguhnya Allah menerbitkan matahari dari
timur, maka terbitkanlah dia dari barat,' lalu hairan terdiamlah orang kafir
itu; dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang lalim. "
(QS. al-Baqarah: 258)
Allah
SWT sengaja tidak menyebut nama raja itu kerana dianggap tidak penting, sebagaimana
Al-Quran juga tidak menyebut dialog panjang yang terjadi antara Nabi Ibrahim
dan dia. Barangkali raja itu berkata kepada Nabi Ibrahim: "Aku mendengar
bahawa Anda mengajak manusia untuk menyembah Tuhan yang baru dan meninggalkan
tuhan yang lama." Nabi Ibrahim menjawab: "Tiada Tuhan lain selain
Allah Yang Maha Esa." Si Raja berkata: "Apa yang dilakukan oleh
tuhanmu yang tidak dapat aku lakukan?" Raja yang terkena penyakit sombong
dan bangga diri itu adalah raja yang tidak tahu diri. Penghormatan manusia dan
ketertundukkan manusia kepadanya itu justru meningkatkan kesombongannya. Nabi
Ibrahim mendengar apa yang dikatakan oleh si raja. Nabi Ibrahim mengetahui
segala sesuatunya. Nabi Ibrahim berkata dengan lembut:
"Tuhanku adalah yang mampu menghidupkan dan mematikan." (QS.
al-Baqarah: 258)
Si
raja membalas:
"Aku pun menghidupkan dan mematikan." (QS. al-Baqarah: 258)
Nabi
Ibrahim tidak bertanya bagaimana si raja menghidupkan dan mematikan. Nabi
Ibrahim tahu bahawa sebenarnya ia berbohong. Raja berkata: "Aku mampu
menghadirkan seseorang yang sedang berjalan lalu aku membunuhnya, dan pada
kesempatan yang lain aku mampu memaafkan orang yang sudah dipastikan untuk
dihukum gantung lalu aku menyelamatkannya dari kematian. Dengan demikian, aku
mampu memberi kehidupan dan kematian."
Mendengar
kebodohannya itu, Nabi Ibrahim tertawa dan pada saat yang sama beliau merasakan
kesedihan. Tetapi Nabi Ibrahim ingin mematahkan argumen raja itu yang
mengatakan bahawa ia mampu menghidupkan dan mematikan, padahal sebenarnya ia
tidak mampu. Nabi Ibrahim berkata:
"Sesungguhnya Allah mampu mendatangkan matahari dari timur, maka
kalau engkau mampu datangkanlah ia dari barat. " (QS. al- Baqarah: 258)
Mendengar
tentangan Nabi Ibrahim itu, raja menjadi terpaku dan terdiam ia merasa tidak
mampu. la tidak mampu berkata-kata lagi. Nabi Ibrahim berkata kepada raja
bahawa Allah SWT mampu mendatangkan matahari dari timur, apakah ia mampu
mendatangkan matahari dari barat. Tentu raja tidak mampu mendatangkannya. Alam
mempunyai aturan dan undang-undang yang diatur dan diciptakan oleh Allah SWT di
mana tiada makhluk yang lain yang mampu mengubahnya. Jika raja mengaku bahawa
ia benar-benar tuhan, maka tentu ia dapat mengubah hukum alam tersebut. Saat
itu si raja merasa tidak mampu memenuhi tentangan itu. Ia justru membisu. Ia
tidak mengetahui apa yang harus dikatakannya dan apa yang harus dilakukannya.
Setelah orang-orang kafir diam membisu, Nabi Ibrahim meninggalkan istana raja.
Kemudian kebenaran Nabi Ibrahim tersebar di segala penjuru negeri. Manusia
mulai ramai-ramai membicarakan mukjizatnya dan keselamatannya dari api. Manusia
menyinggung bagaimana sikap raja ketika mendengar tentangan Nabi Ibrahim, dan
bagaimana si raja menjadi membisu dan tidak mengetahui apa yang harus dikatakannya.
Nabi
Ibrahim tetap melanjutkan dakwahnya di jalan Allah SWT. Nabi Ibrahim
mencurahkan tenaga dan upayanya untuk membimbing kaumnya. Nabi Ibrahim berusaha
menyedarkan mereka dengan berbagai cara. Meskipun beliau sangat cinta dan
menyayangi mereka, mereka malah justru marah kepadanya dan malah mengusirnya.
Dan tiada yang beriman bersamanya kecuali seorang perempuan dan seorang lelaki.
Perempuan itu bernama Sarah yang kemudian menjadi isterinya sedangkan laki-laki
itu adalah Luth yang kemudian menjadi nabi setelahnya.
Ketika
Nabi Ibrahim mengetahui bahawa tidak seorang pun beriman selain kedua orang
tersebut, ia menetapkan untuk berhijrah. Sebelum beliau berhijrah, ia mengajak
ayahnya beriman. Kemudian Nabi Ibrahim mengetahui bahawa ayahnya adalah musuh
Allah SWT dan dia tidak akan beriman. Nabi Ibrahim pun berlepas diri darinya
dan memutuskan hubungan dengannya.
Untuk
kedua kalinya dalam kisah para nabi kita mendapati hal yang mengagetkan. Dalam
kisah Nabi Nuh kita menemukan bahawa si ayah seorang nabi dan si anak seorang
kafir, sedangkan dalam kisah Nabi Ibrahim justru sebaliknya: si ayah yang
menjadi kafir dan si anak yang menjadi nabi. Dalam kedua kisah tersebut kita
mengetahui bahawa seorang mukmin berlepas diri dari musuh Allah SWT, meskipun dia
adalah anaknya dan ayahnya.
Melalui
kisah tersebut, Allah SWT memberitahukan kepada kita bahawa hubungan
satu-satunya yang harus dipelihara dan harus diperhatikan di antara
hubungan-hubungan kemanusiaan adalah hubungan keimanan, bukan hanya hubungan darah.
Allah SWT berflrman dalam surah at- Taubah:
"Dan permintaan ampun dari Ibrahim (kepada Allah) untuk bapaknya,
tidak lain hanyalah kerana suatu janji yang telah diikrarkannya kepada bapaknya
itu. Maka tatkala jelas bagi Ibrahim bahawa bapaknya itu adalah musuh Allah,
maka Ibrahim berlepas diri darinya. Sesungguhnya Ibrahim adalah seorang yang
sangat lembut hatinya lagi penyantun. " (QS. at-Taubah: 114)
Nabi
Ibrahim keluar meninggalkan negerinya dan memulai petualangannya dalam hijrah.
Nabi Ibrahim pergi ke kota yang bernama Aur dan ke kota yang lain bernama
Haran, kemudian beliau pergi ke Palestina bersama isterinya, satu-satunya
wanita yang beriman kepadanya. Beliau juga disertai Luth, satu-satunya lelaki
yang beriman kepadanya. Allah SWT berfirman:
"Maka Luth membenarkan (kenabian)nya. Dan berkatalah Ibrahim:
'Sesungguhnya aku akan berpindah ke (tempat yang diperintahkan) Tuhanku
(kepadaku); sesungguhnya Dialah yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.'"
(QS. al-Ankabut: 26)
Setelah
ke Palestin, Nabi Ibrahim pergi ke Mesir. Selama perjalanan ini Nabi Ibrahim
mengajak manusia untuk menyembah Allah SWT, bahkan beliau berjuang dalam hal
itu denqan gigih. Beliau mengabdi dan membantu orang-orang yang tidak mampu dan
orang-orang yang lemah. Beliau menegakkan keadilan di tengah-tengah manusia dan
menunjukkan kepada mereka jalan yang benar.
isteri
Nabi Ibrahim, Sarah, tidak melahirkan, lalu raja Mesir memberikan seorang
pembantu dari Mesir yang dapat membantunya. Nabi Ibrahim telah menjadi tua dan
rambutnya memutih di mana beliau menggunakan usianya hanya untuk berdakwah di
jalan Allah SWT. Sarah berfikir bahawa ia dan Nabi Ibrahim tidak akan mempunyai
anak, lalu ia berfikir bagaimana seandainya wanita yang membatunya itu dapat
menjadi isteri kedua dari suaminya. Wanita Mesir itu bernama Hajar. Akhirnya,
Sarah menikah-kan Nabi Ibrahim dengan Hajar, kemudian Hajar melahirkan anaknya
yang pertama yang dinamakan oleh ayahnya dengan nama Ismail. Nabi Ibrahim saat
itu menginjak usia yang sangat tua ketika Hajar melahirkan anak pertamanya,
Ismail.
Nabi
Ibrahim hidup di bumi Allah SWT dengan selalu menyembah-Nya, bertasbih, dan
menyucikan-Nya. Kita tidak mengetahui, berapa jauh jarak yang ditempuh Nabi
Ibrahim dalam perjalanannya. Beliau adalah seorang musafir di jalan Allah SWT.
Seorang musafir di jalan Allah SWT menyedari bahawa hari-hari di muka bumi
sangat cepat berlalu, kemudian di tiupkan sangkakala lalu terjadilah hari
kiamat dan kemudian hari kebangkitan.
Pada
suatu hari, had Nabi Ibrahim dipenuhi rasa kedamaian, cinta, dan keyakinan.
Beliau ingin melihat kebesaran Allah SWT, Sang Pencipta. Beliau ingin melihat
hari kiamat sebelum terjadinya. Allah SWT menceritakan sikapnya itu dalam
firman-Nya:
"Dan ingatlah ketika Ibrahim berkata: 'Ya Tuhanku, perlihatkanlah
padaku bagaimana engkau menghidupkan arang yang mati. 'Allah berfirman: 'Belum
yakinkah kamu?' Ibrahim menjawab: 'Aku telah meyakininya, akan tetapi agar
hatiku tetap mantap (dengan imanku).'" (QS. al-Baqarah: 260)
Hasrat
Nabi Ibrahim terhadap hal tersebut dipengaruhi oleh keimanan yang luar biasa;
keimanan yang dipenuhi cinta kepada Allah SWT.
Allah
SWT berfirman:
"(Kalau demikian), ambillah empat ekor burung lalu cincanglah
semuanya. Allah berfirman: 'Lalu letakkanlah di atas bahagian- bahagian itu,
kemudian panggillah mereka, nescaya mereka datang kepadamu dengan segera,"
dan ketahuilah bahawa Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana." (QS.
al-Baqarah: 260)
Nabi
Ibrahim melakukan apa saja yang diperintahkan oleh Allah SWT. Beliau
menyembelih empat ekor burung lalu memisah-misahkan bahagiannya di atas gunung,
kemudian ia memanggilnya dengan nama Allah SWT. Tiba-tiba bulu-bulu dan burung
itu bangkit dan bergabung dengan sayap-sayapnya, kemudian dada dari burung itu
mencari kepalanya. Akhirnya, bahagian-bahagian burung yang terpisah kembali
bergabung. Burung itu pun kembali mendapatkan kehidupan lalu burung itu terbang
dengan cepat dan kembali ke pangkuan Nabi Ibrahim.
Para
ahli tafsir meyakini bahawa eksperimen ini berangkat dari kehausan ilmu yang
ada pada Nabi Ibrahim, dan sebahagian lagi mengatakan bahawa beliau ingin
melihat kebesaran Allah SWT saat menciptakan makhluk-Nya. Beliau memang sudah
mengetahui hasilnya, tapi beliau tidak melihat cara pembuatan penciptaan
makhluk. Sebahagian mufasir lain mengatakan bahawa beliau merasa puas atas apa
yang dikatakan oleh Allah SWT dan beliau tidak jadi menyembelih burung. Kami
sendiri menilai bahawa eksperimen ini menunjukkan tingkat cinta yang tinggi
yang dicapai oleh seorang musafir di jalan Allah SWT, yaitu Nabi Ibrahim.
Seorang pencinta akan selalu timbul dalam dirinya hasrat, rasa tunduk, dan rasa
ingin menambah cintanya. Demikianlah cinta Nabi Ibrahim. Inilah petualangan
Nabi Ibrahim di mana setiap kali ia melalui perjalanannya, maka kehausan cintanya
pun meningkat. Pada suatu hari Nabi Ibrahim bangun lalu beliau memerintahkan
isterinya, Hajar, untuk membawa anaknya bersiap-siap untuk melalui perjalanan
panjang. Setelah beberapa hari, di mulailah perjalanan Nabi Ibrahim bersama
isterinya Hajar berserta anak mereka, Ismail. Saat itu Ismail masih menyusu
pada ibunya.
Nabi
Ibrahim berjalan di tengah-tengah tanah yang penuh dengan tanaman, melewati
gurun dan gunung-gunung. Kemudian beliau memasuki tanah Arab. Nabi Ibrahim
menuju ke suatu lembah yang di dalamnya tidak ada tanaman, tidak ada
buah-buahan, tidak ada pepohonan, tidak ada makanan dan tidak ada air. Lembah
itu kosong dari tanda-tanda kehidupan. Nabi Ibrahim sampai ke lembah, lalu
beliau turun dari atas punggung haiwan tunggangannya. Lalu beliau menurunkan
isterinya dan anaknya dan meninggalkan mereka di sana. Mereka hanya dibekali
dengan makanan dan sedikit air yang tidak cukup untuk kebutuhan dua hari.
Ketika
beliau mulai meninggalkan mereka dan berjalan, tiba-tiba isterinya segera
menyusulnya dan berkata kepadanya: "Wahai Ibrahim, ke mana engkau pergi?
Mengapa engkau meninggalkan kami di lembah ini, padahal di dalamnya tidak
terdapat sesuatu pun." Nabi Ibrahim tidak segera menjawab dan ia tetap
berjalan. isterinya pun kembali mengatakan perkataan yang dikatakan sebelumnya.
Namun Nabi Ibrahim tetap diam. Akhirnya, si isteri memahami bahawa Nabi Ibrahim
tidak bersikap demikian kecuali mendapat perintah dari Allah SWT. Kemudian si
isteri bertanya: "Apakah Allah SWT memerintahkannya yang demikian
ini?" Nabi Ibrahim menjawab: "Benar." isteri yang beriman itu
berkata: "Kalau begitu, kita tidak akan disia-siakan." Nabi Ibrahim
menuju ke tempat di suatu gunung lalu beliau mengangkat kedua tangannya untuk
berdoa kepada Allah SWT:
"Ya Tuhan kami, sesungguhnya aku telah menempatkan sebahagian
keturunanku di lembah yang tidak mempunyai tanam-tanaman di dekat rumah Engkau
(Baitullah) yang dihormati. " (QS. Ibrahim: 37)
Saat
itu Baitullah belum dibangun. Terdapat hikmah yang tinggi dalam perjalanan yang
penuh dengan misteri ini. Ismail ditinggalkan bersama ibunya di tempat ini.
Ismail-lah yang akan bertanggungjawab bersama ayahnya dalam pembangunan Ka'bah.
Hikmah Allah SWT menuntut untuk didirikannya suatu bangunan di lembah itu dan
dibangun di dalamnya Baitullah, di mana kita akan menuju ke sana dan menghadap
kepadanya saat kita solat.
Nabi
Ibrahim meninggalkan isterinya dan anaknya yang masih menyusu di padang sahara.
Ibu Ismail menyusui anaknya dan mulai merasakan kehausan. Saat itu matahari
bersinar sangat panas dan membuat manusia mudah merasa haus. Setelah dua hari,
habislah air dan keringlah susu si ibu. Hajar dan Ismail merasakan kehausan,
dan makanan telah tiada sehingga saat itu mereka merasakan kesulitan yang luar
biasa. Ismail mulai menangis kehausan dan ibunya meninggalkannya untuk
mencarikan air. Si ibu berjalan dengan cepat hingga sampai di suatu gunung yang
bernama Shafa. Ia menaikinya dan meletakkan kedua tangannya di atas keningnya
untuk melindungi kedua matanya dari sengatan matahari. Ia mulai mencari-cari
sumber air atau sumur atau seseorang yang dapat membantunya atau kafilah atau
musafir yang dapat menolongnya atau berita namun semua harapannya itu gagal. Ia
segera turun dari Shafa dan ia mulai berlari dan melalui suatu lembah dan sampai
ke suatu gunung yang bernama Marwah. Ia pun mendakinya dan melihat apakah ada
seseorang tetapi ia tidak melihat ada seseorang.
Si
ibu kembali ke anaknya dan ia masih mendapatinya dalam keadaan menangis dan
rasa hausnya pun makin bertambah. Ia segera menuju ke Shafa dan berdiri di
atasnya, kemudian ia menuju ke Marwah dan melihat-lihat. Ia mondar-mandir,
pulang dan pergi antara dua gunung yang kecil itu sebanyak tujuh kali. Oleh
kerananya, orang-orang yang berhaji berlari-lari kecil antara Shafa dan Marwah
sebanyak tujuh kali. Ini adalah sebagai peringatan terhadap ibu mereka yang
pertama dan nabi mereka yang agung, yaitu Ismail.
Setelah
putaran ketujuh, Hajar kembali dalam keadaan letih dan ia duduk di sisi anaknya
yang masih menangis. Di tengah-tengah situasi yang sulit ini, Allah SWT
menurunkan rahmat-Nya. Ismail pun memukul- mukulkan kakinya di atas tanah dalam
keadaan menangis, lalu memancarlah di bawah kakinya sumur zamzam sehingga
kehidupan si anak dan si ibu menjadi terselamatkan. Si ibu mengambil air dengan
tangannya dan ia bersyukur kepada Allah SWT. Ia pun meminum air itu berserta
anaknya, dan kehidupan tumbuh dan bersemi di kawasan itu. Sungguh benar apa
yang dikatakannya bahawa Allah SWT tidak akan membiarkannya selama mereka
berada di jalan-Nya.
Kafilah
musafir mulai tinggal di kawasan itu dan mereka mulai mengambil air yang
terpancar dari sumur zamzam. Tanda-tanda kehidupan mulai mengepakkan sayapnya
di daerah itu. Ismail mulai tumbuh dan Nabi Ibrahim menaruh kasih sayang dan
perhatian padanya, lalu Allah SWT mengujinya dengan ujian yang berat. Allah SWT
menceritakan ujian tersebut dalam firman-Nya:
"Dan Ibrahim berkata: Sesungguhnya aku pergi menghadap kepada
Tuhanku, dan Dia akan memberi petunjuk kepadaku. Ya Tuhanku, anugerahkan kepadaku
(seorang anak) yang termasuk orang-orang yang soleh. Maka Kami beri dia khabar
gembira dengan seorang anak yang amat sabar. Maka tatkala anak itu sampai (pada
umur sanggup) berusaha bersama-sama Ibrahim. Ibrahim berkata: 'Hai anakku,
sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahawa aku menyembelihmu. Maka fikirkanlah
apa pendapatmu!' Ia menjawab: 'Hai bapakku, kerjakanlah apa yang diperintahkan
kepadamu. Insya- Allah kamu akan mendapatiku termasuk orang-orang yang sabar.'
Tatkala keduanya telah berserah din dan Ibrahim membaringkan anaknya atas
pelipisnya, (nyatalah kesabaran keduanya). Dan Kami panggillah dia: 'Hai
Ibrahim, sesungguhnya engkau telah membenarkan mimpi itu, sesungguhnya
demikianlah Kami memberi balasan kepada orang-orang yang berbuat baik. Sesungguhnya
ini benar-benar suatu ujian yang nyata. Dan Kami tebus anak itu dengan seekor
sembelihan yang besar. Kami abadikan untuk Ibrahim itu (pujian yang baik) di
kalangan orang-orang yang datang kemudian, (yaitu) "Kesejahteraan
dilimpahkan atas Ibrahim". Demikianlah Kami memberi balasan kepada
orang-orang yang berbuat baik. Sesungguhnya ia termasuk hamba-hamba Kami yang
beriman. " (QS. ash-Shaffat: 99-111)
Perhatikanlah,
bagaimana Allah SWT menguji hamba-hamba-Nya. Renungkanlah bentuk ujian tersebut.
Kita sekarang berada di hadapan seorang nabi yang hatinya merupakan hati yang
paling lembut dan paling penyayang di muka bumi. Hatinya penuh dengan cinta
kepada Allah SWT dan cinta kepada makhluk-Nya. Nabi Ibrahim mendapatkan anak
saat beliau menginjak usia senja, padahal sebelumnya beliau tidak membayangkan
akan memperoleh kurnia seorang anak.
Nabi
Ibrahim tidur, dan dalam tidurnya beliau melihat dirinya sedang menyembelih
anaknya, anak satu-satunya yang dicintainya. Timbullah pergolakan besar dalam
dirinya. Sungguh salah kalau ada orang mengira bahawa tidak ada pergolakan
dalam dirinya. Nabi Ibrahim benar-benar diuji dengan ujian yang berat. Ujian
yang langsung berhubungan dengan emosi kebapakan yang penuh dengan cinta dan
kasih sayang. Nabi Ibrahim berfikir dan merenung. Kemudian datanglah jawapan
bahawa Allah SWT melihatkan kepadanya bahawa mimpi para nabi adalah mimpi
kebenaran. Dalam mimpinya, Nabi Ibrahim melihat bahawa ia menyembelih anak
satu-satunya. Ini adalah wahyu dari Allah SWT dan perintah dari-Nya untuk
menyembelih anaknya yang dicintainya.
Sebagai
pencinta sejati, Nabi Ibrahim tidak merasakan kegelisahan dari hal tersebut. Ia
tidak "menggugat" perintah Allah SWT itu. Nabi Ibrahim adalah
penghulu para pencinta. Nabi Ibrahim berfikir tentang apa yang dikatakan kepada
anaknya ketika ia menidurkannya di atas tanah untuk kemudian menyembelihnya.
Lebih baik baginya untuk memberitahu anaknya dan hal itu lebih menenangkan
hatinya daripada memaksanya untuk menyembelih. Akhirnya, Nabi Ibrahim pergi
untuk menemui anaknya.
"Ibrahim berkata: 'Wahai anakku sesungguhnya aku melihat di dalam
mimpi, aku menyembelihmu, maka bagaimana pendapatmu. " (QS. ash-Shaffat:
102)
Perhatikanlah
bagaimana kasih sayang Nabi Ibrahim dalam menyampaikan perintah kepada anaknya.
la menyerahkan urusan itu kepada anaknya; apakah anaknya akan menaati perintah
tersebut. Bukankah perintah tersebut adalah perintah dari Tuhannya? Ismail
menjawab sama dengan jawapan dari ayahnya itu bahawa perintah itu datangnya
dari Allah SWT yang kerananya si ayah harus segera melaksanakannya:
"Wahai ayahku kerjakanlah yang diperintahkan Tuhanmu. Insya Allah
engkau mendapatiku sebagai orang-orang yang sabar." (QS. ash- Shaffat:
102)
Perhatikanlah
jawapan si anak. Ia mengetahui bahawa ia akan disembelih sebagai pelaksanaan
perintah Tuhan, namun ia justru menenangkan hati ayahnya bahawa dirinya akan
bersabar. Itulah puncak dari kesabaran. Barangkali si anak akan merasa berat
ketika harus dibunuh dengan cara disembelih sebagai pelaksanaan perintah Allah
SWT. Tetapi Nabi Ibrahim merasa tenang ketika mendapati anaknya menentangnya
untuk menunjukkan kecintaan kepada Allah SWT.
Kita
tidak mengetahui perasaan sesungguhnya Nabi Ibrahim ketika mendapati anaknya
menunjukkan kesabaran yang luar biasa. Allah SWT menceritakan kepada kita
bahawa Ismail tertidur di atas tanah dan wajahnya tertelungkup di atas tanah
sebagai bentuk hormat kepada Nabi Ibrahim agar saat ia menyembelihnya Ismail
tidak melihatnya, atau sebaliknya. Kemudian Nabi Ibrahim mengangkat pisaunya
sebagai pelaksanaan perintah Allah SWT:
"Tatkala keduanya telah berserah din dan Ibrahim, membaringkan
anaknya atas pelipis(nya), (nyatalah kesabaran keduanya)." (QS. ash-
Shaffat: 103)
Al-Quran
menggunakan ungkapan tersebut ketika keduanya menyerahkan diri terhadap
perintah Allah SWT. Ini adalah wujud Islam yang hakiki. Hendaklah engkau
memberikan sesuatu untuk Islam sehingga tidak ada sesuatu pun yang tersisa
darimu. Pada saat pisau siap untuk digunakan sebagai perintah dari Allah SWT,
Allah SWT memanggil Ibrahim. Selesailah ujiannya, dan Allah SWT menggantikan
Ismail dengan suatu korban yang besar.
Peristiwa
tersebut kemudian diperingati sebagai hari raya oleh kaum Muslim, yaitu hari
raya yang mengingatkan kepada mereka tentang Islam yang hakiki yang dibawa dan
di amalkan oleh Nabi Ibrahim dan Ismail. Demikianlah kisah Nabi Ibrahim. Nabi
Ibrahim meninggalkan anaknya dan kembali berdakwah di bumi Allah SWT. Nabi
Ibrahim berhijrah dari tanah Kaldanin, tempat kelahirannya di Iraq, dan melalui
Yordania dan tinggal di negeri Kan'an. Saat berdakwah, beliau tidak lupa
bertanya tentang kisah Nabi Luth bersama kaumnya. Nabi Luth adalah orang yang
pertama kali beriman kepadanya. Allah SWT telah memberinya pahala dan telah
mengutusnya sebagai Nabi kepada kaum yang menentang kebenaran.
Nabi
Ibrahim duduk di luar khemahnya dan memikirkan tentang anaknya Ismail, dan
kisah mimpinya serta tentang tebusan dari Allah SWT berupa korban yang besar.
Hatinya penuh dengan gelora cinta. Nabi Ibrahim tidak mampu menghitung pujian
yang harus ditujukan kepada Tuhannya. Matanya berlinangan air mata sebagai
bukti rasa terima kasih dan syukur kepada Allah SWT. Mulailah butiran-butiran
air matanya bercucuran. Nabi Ibrahim mengingat Ismail dan mulai rindu
kepadanya.
Dalam
situasi seperti itu, turunlah malaikat (Jibril, Israfil, dan Mikail) ke bumi
Jibril. Mereka berubah wujud menjadi manusia yang indah dan tampan. Mereka
memegang misi dan tugas khusus. Mereka berjalan di depan Nabi Ibrahim dan
menyampaikan berita gembira padanya, kemudian mereka akan mengunjungi kaum Nabi
Luth dan memberikan hukum atas kejahatan kaumnya. Melihat wajah-wajah yang
bersinar itu, Nabi Ibrahim tercengang dan mengangkat kepalanya. Nabi Ibrahim
tidak mengenal mereka. Mereka mengawali ucapan salam. Dan Nabi Ibrahim membalas
salam mereka. Nabi Ibrahim bangkit dari tempatnya dan menyambut mereka. Nabi
Ibrahim mempersilakan mereka masuk ke dalam rumahnya. Nabi Ibrahim mengira
bahawa mereka adalah tamu- tamu asing. Nabi Ibrahim mempersilakan mereka duduk,
dan kemudian ia meminta izin kepada mereka untuk keluar dan menemui
keluarganya. Sarah, isterinya, bangun ketika Nabi Ibrahim masuk menemuinya.
Saat itu Sarah sudah mulai tua dan rambutnya mulai memutih.
Nabi
Ibrahim berkata kepada isterinya: "Aku dikunjungi oleh tiga orang
asing." isterinya bertanya: "Siapakah mereka?" Nabi Ibrahim
menjawab: "Aku tidak mengenal mereka. Sungguh wajah mereka sangat aneh.
Tak ragu lagi, mereka pasti datang dari tempat yang jauh, tetapi pakaian mereka
tidak menunjukkan mereka berasal dari daerah yang jauh. Oh ya, apakah ada
makanan yang dapat kita berikan kepada mereka?" Sarah berkata:
"Separuh daging kambing." Nabi Ibrahim berkata: "Hanya separuh
daging kambing. Kalau begitu, sembelihlah satu kambing yang gemuk. Mereka adalah
tamu-tamu yang istimewa. Mereka tidak memiliki haiwan tunggangan atau makanan.
Barangkali mereka lapar, atau barangkali mereka orang-orang yang tidak
mampu."
Nabi
Ibrahim memilih satu kambing besar dan memerintahkan untuk disembelih serta
menyebut nama Allah SWT saat menyembelihnya. Kemudian disiapkanlah makanan.
Setelah siap, Nabi Ibrahim memanggil tamu-tamunya untuk makan. isterinya
membantu untuk melayani mereka dengan penuh kehormatan. Nabi Ibrahim
mengisyaratkan untuk menyebut nama Allah SWT, kemudian Nabi Ibrahim mulai
mengawali untuk memakan agar mereka juga mulai makan.
Nabi
Ibrahim adalah orang yang sangat dermawan dan beliau mengetahui bahawa Allah
SWT pasti membalas orang-orang yang dermawan. Barangkali di rumahnya tidak ada
haiwan lain selain kambing itu, tetapi kerana kedermawanannya, beliau pun
menghidangkan kambing itu untuk tamunya. Nabi Ibrahim memperhatikan sikap
tamu-tamunya, namun tak seorang pun di antara tamunya yang menghulurkan tangan.
Nabi Ibrahim mendekatkan makanan itu kepada mereka sambil berkata:
"Mengapa kalian tidak makan?" Nabi Ibrahim kembali ke tempatnya
sambil mencuri pandangan, tapi lagi-lagi mereka masih tidak memakannya. Saat
itu Nabi Ibrahim merasakan ketakutan.
Dalam
tradisi kaum Badui diyakini bahawa tamu yang tidak mahu makan hidangan yang
disajikan oleh tuan rumah, maka ini bererti bahawa ia hendak berniat jelek pada
tuan rumah. Nabi Ibrahim kembali berfikir dengan penuh kehairanan melihat sikap
tamu-tamunya. Nabi Ibrahim kembali berfikir, bagaimana tamu-tamu itu secara
mendadak menemuinya di mana ia tidak melihat mereka sebelumnya kecuali setelah
mereka ada di hadapannya. Mereka tidak memiliki binatang tunggangan yang
menghantarkan mereka. Mereka juga tidak membawa bekal perjalanan. Wajah-wajah
mereka sangat aneh baginya. Mereka adalah para musafir, tetapi anehnya tidak
ada bekas debu perjalanan. Kemudian Nabi Ibrahim mengajak mereka makan, lalu
mereka duduk di atas meja makan tetapi mereka tidak makan sedikit pun.
Bertambahlah ketakutan Nabi Ibrahim.
Beliau
mengangkat pandangannya, lalu beliau mendapati isterinya Sarah berdiri di
hujung kamar. Melalui pandangannya yang membisu, Nabi Ibrahim hendak mengatakan
bahawa ia merasa takut terhadap tamu- tamunya, namun wanita itu tidak
memahaminya. Nabi Ibrahim berfikir bahawa tamu-tamunya itu berjumlah tiga orang
dan mereka tampak masih muda-muda sedangkan ia sudah tua. Para malaikat dapat
membaca fikiran yang bergolak dalam diri Nabi Ibrahim. Salah seorang malaikat
berkata padanya: "Janganlah engkau takut." Nabi Ibrahim mengangkat
kepalanya dan dengan penuh kejujuran ia berkata: "Aku mengakui bahawa aku
merasa takut. Aku telah mengajak kalian untuk makan dan telah menyambut kalian,
tapi kalian tidak mahu memakannya. Apakah kalian mempunyai niat buruk kepadaku?"
Salah seorang malaikat tersenyum dan berkata: "Kita tidak makan wahai
Ibrahim, kerana kita adalah malaikat-malaikat Allah SWT dan kami telah diutus
kepada kaum Luth."
Mendengar
semua itu, isteri Nabi Ibrahim tertawa. Ia berdiri mengikuti dialog yang
terjadi antara suaminya dan mereka. Salah seorang malaikat menoleh kepadanya
dan memberinya khabar gembira tentang kelahiran Ishak. Allah SWT memberimu
khabar gembira dengan kelahiran Ishak. Wanita tua itu dengan penuh kehairanan
berkata:
"Sungguh menghairankan, apakah aku akan melahirkan anak padahal aku
adalah seorang perempuan tua, dan ini suamiku pun dalam keadaan yang sangat tua
pula?" (QS. Hud: 72)
Dan
salah seorang malaikat kembali berkata kepadanya:
"Dan sesudah Ishak (lahir pula) Ya'qub." (QS. Hud: 71)
Engkau
akan menyaksikan kelahiran cucumu. Bergolaklah berbagai perasaan dalam had Nabi
Ibrahim dan isterinya. Suasana di kamar pun berubah dan hilanglah rasa takut
dari Nabi Ibrahim. Kemudian hatinya dipenuhi dengan kegembiraan. isterinya yang
mandul berdiri dalam keadaan gementar, kerana berita gembira yang dibawa oleh
para malaikat itu cukup menggoncangkan jiwanya. Ia adalah wanita yang tua dan
mandul dan suaminya juga laki-laki tua, maka bagaimana mungkin, padahal dia
adalah wanita tua. Di tengah-tengah berita yang cukup menggoncangkan tersebut,
Nabi Ibrahim bertanya:
"Apakah kamu memberi khabar gembira kepadaku padahal usiaku telah
lanjut, maka dengan cara bagaimanakah (terlaksananya) berita gembira yang kamu
khabarkan ini?" (QS. al-Hijr: 54)
Apakah
beliau ingin mendengarkan khabar gembira untuk kedua kalinya, ataukah ia ingin
agar hatinya menjadi tenang dan mendengar kedua kalinya kurnia dari Allah SWT
padanya? Ataukah Nabi Ibrahim ingin menampakkan kegembiraannya kedua kalinya?
Para malaikat menegaskan padanya bahawa mereka membawa berita gembira yang
penuh dengan kebenaran.
"Mereka menjawab: 'Kami menyampaikan khabar gembira kepadamu dengan
benar, maka janganlah kamu termasuk orang-orang yang berputus asa.'" (QS.
al-Hijr: 55)
"Ibrahim berkata: 'Tidak ada orang yang berputus asa dari rahmat
Tuhannya,
kecuali orang-orang yang sesat.'" (QS. al-Hijr: 56)
Para
malaikat tidak memahami perasaan kemanusiaannya, maka mereka melarangnya agar
jangan sampai berputus asa. Nabi Ibrahim memahamkan mereka bahawa ia tidak
berputus asa tetapi yang ditampakkannya hanya sekadar kegembiraan. Kemudian
isteri Nabi Ibrahim turut bergabung dalam pembicaraan bersama mereka. la
bertanya dengan penuh kehairanan: "Apakah aku akan melahirkan sementara
aku adalah wanita yang sudah tua. Sungguh hal ini sangat menghairankan."
Para malaikat menjawab:
"Para malaikat itu berkata: 'Apakah kamu merasa hairan tentang
ketetapan Allah? (Itu adalah) rahmat Allah dan keberkatan-Nya, dicurahkan atas
kamu, hai Ahlul bait! Sesungguhnya Allah Maha Terpuji lagi Maha Pemurah.'"
(QS. Hud: 73)
Berita
gembira itu bukan sesuatu yang sederhana dalam kehidupan Nabi Ibrahim dan
isterinya. Nabi Ibrahim tidak mempunyai anak kecuali Ismail di mana ia
meninggalkannya di tempat yang jauh, di Jazirah Arab. isterinya Sarah selama
puluhan tahun bersamanya dan tidak memberinya anak. Ia sendiri yang menikahkan
Nabi Ibrahim dengan pembantunya, Hajar. Maka dari Hajar lahirlah Ismail,
sedangkan Sarah tidak memiliki anak. Oleh kerana itu, Sarah memiliki kerinduan
besar terhadap anak.
Para
malaikat berkata padanya: "Sesungguhnya itu terjadi dengan kehendak Allah
SWT. Demikianlah yang diinginkan-Nya kepadanya dan pada suaminya."
Kemudian saat ia berusia senja, ia mendapatkan khabar gembira di mana ia akan melahirkan
seorang anak, bukan anak biasa tetapi seorang anak yang cerdas. Bukan ini saja,
para malaikat juga menyampaikan kepadanya bahawa anaknya akan mempunyai anak
(cucunya) dan ia pun akan menyaksikannya. Wanita itu telah bersabar cukup lama
kemudian ia memasuki usia senja dan lupa. Lalu datanglah balasan Allah SWT
dengan tiba-tiba yang menghapus semua ini. Air matanya berlinang saat ia
berdiri kerana saking gembiranya. Sementara itu Nabi Ibrahim as merasakan suatu
perasaan yang menghairankan. Hatinya dipenuhi dengan kasih sayang dan
kedekatan. Nabi Ibrahim mengetahui bahawa ia sekarang berada di hadapan suatu
nikmat yang ia tidak mengetahui bagaimana harus mensyukurinya.
Nabi
Ibrahim segera bersujud. Saat itu anaknya Ismail ada di sana namun ia jauh darinya
sehingga tidak melihatnya. Ismail ada di sana atas perintah Allah SWT di mana
Dia memerintahkannya untuk membawa anaknya bersama ibunya dan meninggalkan
mereka di suatu lembah yang tidak memiliki tanaman dan air. Demikianlah
perintah tersebut tanpa ada keterangan yang lain. Nabi Ibrahim melaksanakan
perintah tersebut dengan tulus, dan beliau hanya berdakwah dan menyembah Allah
SWT. Allah SWT memberinya khabar gembira saat beliau menginjak usia tua dengan
kelahiran Ishak dari isterinya Sarah, dan setelah kelahirannya disusul dengan
kelahiran Yakub. Nabi Ibrahim bangun dari sujudnya lalu pandangannya tertuju
pada makanan. Ia merasa tidak mampu lagi melanjutkan makan kerana saking
gembiranya. Ia memerintahkan pembantunya untuk mengangkat makanan, lalu beliau
menoleh kepada para malaikat. Hilanglah rasa takut Nabi Ibrahim dan
keresahannya menjadi tenang. Nabi Ibrahim mengetahui bahawa mereka diutus pada
kaum Luth sedangkan Luth adalah anak saudaranya yang tinggal bersamanya di
tempat kelahirannya.
Nabi
Ibrahim mengetahui maksud pengutusan para malaikat pada Luth dan kaumnya. Ini
bererti akan terjadi suatu hukuman yang mengerikan. Karakter Nabi Ibrahim yang
penyayang dan lembut menjadikannya tidak mampu menahan kehancuran suatu kaum.
Barangkali kaum Luth akan bertaubat dan masuk Islam serta menaati perintah
rasul mereka. Nabi Ibrahim mulai mendebat para malaikat tentang kaum Luth. Nabi
Ibrahim berbicara kepada mereka, bahawa boleh jadi mereka akan beriman dan
keluar dari jalan penyimpangan. Namun para malaikat memahamkannya bahawa kaum
Luth adalah orang-orang yang jahat, dan bahawa tugas mereka adalah mengirim
batu-batuan yang panas dari sisi Tuhan bagi orang-orang yang melampaui batas.
Setelah
para malaikat menutup pintu dialog itu, Nabi Ibrahim kembali berbicara kepada
mereka tentang orang-orang mukmin dari kaum Luth. Ia bertanya kepada mereka:
"Apakah kalian akan menghancurkan suatu desa yang di dalamnya terdapat
tiga ratus orang mukmin?" Para malaikat menjawab: "Tidak." Nabi
Ibrahim mulai mengurangi jumlah orang-orang mukmin dan ia bertanya lagi kepada
mereka: "Apakah desa itu akan dihancurkan sementara masih ada sejumlah
orang-orang mukmin ini." Para malaikat menjawab: "Kami lebih
mengetahui orang-orang yang ada di dalamnya." Kemudian mereka memahamkannya
bahawa perkara tersebut telah ditetapkan dan bahawa kehendak Allah SWT telah
diputuskan untuk menghancurkan kaum Luth. Para malaikat memberi pengertian
kepada Nabi Ibrahim agar beliau tidak terlibat lebih jauh dalam dialog itu
kerana Allah SWT telah memutuskan perintah-Nya untuk mendatangkan azab yang
tidak dapat ditolak, suatu azab yang tidak dapat dihindari dengan pertanyaan
Nabi Ibrahim. Namun pertanyaan Nabi Ibrahim itu berangkat dari seorang Nabi
yang sangat penyayang dan penyantun. Allah SWT berfirman:
"Dan sesungguhnya utusan-utusan kami (malaikat-malaikat) telah
datang kepada Ibrahim dengan membawa khabar gembira, mereka mengucapkan:
'Salamun' (Selamatlah), maka tidak lama kemudian Ibrahim menyuguhkan daging
anak sapi yang dipanggang. Maka tatkala dilihatnya tangan mereka tidak
menjamahnya, Ibrahim memandang aneh perbuatan mereka, dan merasa takut kepada
mereka. Malaikat itu berkata: 'Janganlah kamu takut, sesungguhnya kami adalah
(malaikat-malaikat) yang diutus kepada kaum Luth. Dan isterinya berdiri (di
balik tirai) lalu dia tersenyum. Maka kami sampaikan kepadanya khabar gembira
tentang (kelahiran) Ishak dan dari Ishak (akan lahir puteranya) Yakub.
isterinya berkata: 'Sungguh menghairankan, apakah aku akan melahirkan anak
padahal aku adalah seorang perempuan tua, dan ini suamiku pun dalam keadaan
yang sudah tua pula? Sesungguhnya ini benar-benar suatu yang sangat aneh.' Para
malaikat itu berkata: 'Apakah kamu merasa hairan tentang ketetapan Allah? (Itu
adalah) rahmat Allah dan keberkatan- Nya, dicurahkan atas kamu, hai ahlul bait!
Sesungguhnya Allah Maha Pemurah lagi Maha Terpuji.' Maka tatkala rasa takut itu
hilang dari Ibrahim dan berita gembira telah datang kepadanya, dia pun bersoal
jawab dengan (malaikat-malaikat) Kami tentang kaum Luth. Sesungguhnya Ibrahim
itu benar-benar seorang yang penyantun lagi penghiba dan suka kembali kepada
Allah. Hai Ibrahim, tinggalkanlah soal jawab ini sesungguhnya telah datang
ketetapan Tuhanmu, dan sesungguhnya mereka itu akan didatangi azab yang tidak
dapat ditolak." (QS. Hud: 69-76)
Pernyataan
malaikat itu sebagai syarat untuk mengakhiri perdebatan itu. Ibrahim pun
terdiam. Marilah kita tinggalkan Nabi Ibrahim dan kita beralih pada Nabi Luth
dan kaumnya.
[1] Terdapat perbezaan pendapat dalam mentafsirkan kata "ab"
dalam kisah Nabi Ibrahim as dalam al-Quran. Sebahagian mengertikannya dengan
erti lahiriahnya, yaitu ayah. Tapi, kelompok yang lain beranggapan bahawa yang
dimaksud dengan kata tersebut adalah bapa saudara. (Pengarang)
Tidak ada komentar:
Posting Komentar